.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
افروغ : اگر كسي بخواهد احمدي‌نژاد را از صحنه حذف كند، مقابلش مي‌ايستم

عماد افروغ منتقد و نظريه‌پرداز جامعه شناسي در گفتگويي با خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس "توانا " به تشريح نقطه نظرات و ديدگاه‌هاي خود پيرامون مسايل پس از انتخابات پرداخت و با بيان اينكه كشور نمي‌تواند فقط با يك گروه اداره شود، ادامه داد: اگر كسي بخواهد احمدي‌نژاد را از صحنه سياسي كشور حذف كند، خواهيد ديد من چگونه مقابلش مي‌ايستم، آن‌گونه كه زمان دوم خرداد از اصولگرايان دفاع كردم، امروز هم در مقابل حذف اصلاح‌طلبان مي‌ايستم براي اينكه متأسفانه يك الگوي رفتاري واحد در كشور وجود دارد، همه مي‌خواهند يكديگر را حذف كنند.

*منتسب به ميرحسين موسوي نيستم

وي در ادامه با اشاره به اين كه پس از سال‌ها تجربه در نظام انقلاب اسلامي به اين نتيجه رسيده‌ام كه بايد ديدگاه فراجناحي داشت، گفت:برخي مي‌گويند كه افروغ از ميرحسين حمايت كرده، مگر شما نشنيديد و نديديد كه من از ابتداي رقابت‌هاي انتخاباتي گفتم به محسن رضايي رأي مي‌دهم و در فيلم دوم تبليغاتي او نيز صحبت كردم، چرا اين قدر بي‌تقوايي در كشور وجود دارد كه من را به ميرحسين منتسب مي‌كنند؟

*من نگفتم موسوي چهره اخلاقي است

اين نظريه‌پرداز و جامعه‌شناس با اشاره به انتساب برخي نقل‌قول‌ها به وي افزود: من نگفته‌ام كه موسوي چهره اخلاقي است اما اينكه وي بخشي از تاريخ ماست قابل انكار نيست، قرار نيست هر عملكردي مطابق ديدگاه و ميل ما باشد، من به اين نتيجه رسيده‌ام كه به مصلحت نظام فكر كنم و از توجه فقط به ديدگاه خود بپرهيزم.
وي با بيان اينكه اگر كسي ادعا دارد كه موسوي با خارج از كشور و با معاندان نظام رابطه دارد، سند ارائه دهد، گفت: بايد چنين فردي را در صورت اثبات ادعاها محاكمه‌اش كنيد، اما وقتي ارتباطي با بيگانه وجود ندارد همين طوري افراد را به سمت آمريكا سوق ندهيم، من همه حرفم اين است كه وقتي گفته مي‌شود انقلاب مخملي، با اين سخنان فقط آمريكا بزرگ مي‌شود و كشور را به لحاظ ساختاري با حكومت‌هاي ديكتاتوري مقايسه كرده‌ايد كه اين اصلا خوب نيست، بايد از كنار اين مسائل عبور كرد، حتي قدرت واقعي آمريكا كه بسيار كمتر از اين‌هاست را نبايد فرياد زد.

*ايران در هيچ مقطعي از انقلاب كوچك‌ترين نشانه‌اي از ديكتاتوري ندارد

اين استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به انتخاب يك رنگ از سوي ستاد موسوي به عنوان نماد تبليغاتي گفت: اين كه كشور عزيزمان و مردمان غيور و انقلاب بزرگ‌مان را با كشورهاي سوسياليستي و كمونيستي‌اي مانند اوكراين و گرجستان شبيه‌سازي مي‌كنيم خيلي بد است.انقلاب ما عظيم‌تر از آن‌ها است.
وي افزود: اين گونه كشورها حكومت‌شان ديكتاتوري بوده اما ما اينگونه نبوده‌ايم، خدا مي‌داند معتقدم در هيچ مقطعي از انقلاب اسلامي ايران كوچك‌ترين نشانه‌اي از ديكتاتوري وجود نداشته است.
وي همچنين ادامه داد: جاي انقلاب مخملي اينجا نيست، سرخ جامگان چه كساني بودند، سياه‌جامگان چه كساني بودند، هيتلر مگر انقلاب مخملي داشت، همه اين مصاديق يك رنگ را براي خود نماد كردند، استناد به رنگ نمي‌تواند تلقي انقلاب مخملي شود.

*بايد بحران را مديريت كرد

افروغ به ساختارمند بودن انقلاب‌هاي مخملي اشاره كرد و افزود: انقلاب مخملي يك ساختار دارد، زمينه‌ها و ساختارهاي كنوني در ايران با مصاديق آن فرق دارد، ممكن است تعدادي بخواهند اين كار را بكنند، اما ديدگاه عمومي معترضان چنين نيست.
وي همچنين ادامه داد: حاضرم با افراد مختلف درباره انقلاب مخملي مناظره كنم، من جامعه‌شناسي سياسي را در مقطع دكتري درس مي‌دهم و همه اين‌ها در تخصص من است.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در ايران نيز با اينگونه مسائل بايد مانند فرانسه برخورد شود، تصريح كرد: بايد مديريت بحران انجام گيرد، وقتي يك قضيه‌اي را عادي جلوه دهيم و طبيعي نمايش دهيم، قضيه خود به خود جمع مي‌شود، هر چه آن را دامن بزنيم بي‌جهت، گسترده‌تر مي‌شود.
وي ادامه داد: اينجا روس‌ها برنده ميدان مي‌شوند چرا كه آنها بسيار تمايل دارند انقلاب اسلامي ايران ذيل و در حاشيه انقلاب سوسياليستي روسيه تفسير شود.
افروغ با اشاره به مصاحبه اخير خود در مورد تشكيلات راه سبز اميد، گفت: من گفته‌ام هر فردي بيايد در چارچوب انقلاب و قانون اساسي فعاليت كند يك فرصت است و با اين كار التزام خودش را به نظام نشان مي‌دهد.
اين جامعه‌شناس ادامه داد: اتفاقا اگر به او اجازه فعاليت سياسي داده شود، مجبور است قيد و قيود قانوني را بپذيرد.

* اهانت كنندگان به رئيس‌جمهور بايد محاكمه و مجازات شوند

افروغ با اشاره به مناظرات و حوادث قبل از انتخابات و با بيان اينكه اگر اهانت به رئيس جمهور خلاف قانون اساسي است، پس متخلف را بايد محاكمه و مجازات كرد، اظهار داشت: توهين‌ها از دو طرف بوده، يك چيزهايي در عرف سياسي وجود دارد كه بايد رعايت شود، من مي‌گويم اگر موسوي هم تهمت زده كار اشتباهي كرده و هر كس اين كار را كند غلط است.
وي همچنين تصريح كرد: هم‌اكنون كشور نه به لحاظ جامعه‌شناسي و نه به لحاظ اخلاقي - اسلامي و نه به لحاظ عقلانيت ضابطه‌مند نيست و همه افتاده‌اند به جانِ هم كه اين اصلا به صلاح نظام نيست و بايد جمع شود، من مي‌گويم همه ابعاد ديده شود.
اين پژوهشگر جامعه‌شناس با بيان اينكه خدا مي‌داند سال‌هاست مي‌خواهم از خودم بيرون بيايم و نه جناح و چيزي ديگر داشته باشم،‌ افزود: امروز فقط مي‌خواهم به مصلحت نظام فكر كنم اگر كسي خلاف اين حرف را جايي از من ديده، اعلام كند.
وي افزود: در مصاحبه گفته‌ام او مي‌خواهد فعاليت سياسي انجام دهد و ممكن است من هم با وي مخالف باشم، اين بحث من و يا يك نفر نيست بالاخره موسوي بخشي از جمعيت سياسي كشور است و تعدادي حامي دارد كه اتفاقا اگر به صورت رسمي فعاليت سياسي كند به نفع ما و كل نظام است چرا كه در اين صورت اگر واكنش‌هايي غيررسمي و به صورت غيرقانوني از وي و حاميانش بروز ‌كند مي‌توان با آنها برخورد كرد.

* حضور حداكثري مردم مهمترين محور بحث‌هاي من در انتخابات بود

اين تحليلگر مسايل سياسي با اشاره به سخن امام راحل مبني بر اينكه اگر خلافي ديديد فرياد بزنيد ولو اينكه به شما اجازه ندهند، افزود: خدا مي‌داند من مي‌گويم كمي به انصاف‌مان، به عقل‌مان و به وجدان‌مان رجوع كنيم و حيثيت نظام را ارجح‌تر از همه چيز حتي حيثيت گروهي خود بدانيم و امروز به صراحت اعلام مي‌كنم كه حمايت من از موسوي مصداقي نيست، بلكه مفهومي است.
افروغ با اشاره به نظراتش در مورد انتخابات، اظهار داشت: محور بحث‌هاي من در مجموع بر سه پايه استوار بوده، يكي حضور حداكثري مردم كه موردنظر و تاكيد مقام معظم رهبري بوده. بايد در اين رابطه بگويم حضور حداكثري در گرو تجلي طيفي جريانات سياسي است نه نمود قطبي آنها و همه تلاش من اين بوده كه خاتمي نيايد چرا كه اگر او مي‌آمد يك اجماع بر روي او مي‌شد و مي‌دانستم كه اگر موسوي بيايد يك فرد ديگري هم در كنار او مانند كروبي خواهد آمد.
وي همچنين ادامه داد: محور ديگر اين بود كه نبرد درون گفتماني و برنامه‌اي صورت گيرد، يعني گفتمان انقلاب اسلامي هدف قرار گيرد و در ذيل آن رقابت صورت گيرد و محور سوم بحث‌هاي اخلاق بوده است.
افروغ در ادامه با بيان اينكه وقتي محسن رضايي اعلام نامزدي كرد از او نيز حمايت كردم، تاكيد كرد: اصلا حمايت مصداقي نكردم حال اگر مي‌خواهند افروغ را طرد كنند بدانند كه افروغ خودش را از عرصه رسمي كنار گذاشت ولي در عرصه عمومي مگر مي‌شود كسي را طرد كرد. من تازه وارد اقيانوس شده‌ام و به انقلاب پيوسته‌ام، مگر مي‌شود مرا طرد كرد؟

*من آن روز توسط حاكميت اصلاح‌طلبان در دانشگاه خفه شدم

وي در ادامه با بيان اينكه متاسفانه رگه‌هايي از انحصارطلبي در برخي اصولگرايان ديده مي‌شود، تصريح كرد: من توسط حاكميت اصلاح‌طلبان در دانشگاه خفه شدم و از دانشگاه بيرون رفتم.
نماينده تهران در مجلس هفتم همچنين در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه انقلاب يك گفتمان جامع جهاني است، تاكيد كرد: اين چيزي كه اصلاح‌طلبان يك زماني مي‌گفتند، انقلاب ما خيلي بهتر از آن را دارد و اگر بحث آزادي است انقلاب اسلامي ظرفيت بالايي براي آن دارد اگر بحث عدالت باشد انقلاب اسلامي در اين زمينه بسيار بسيط و به طور كلي اين انقلاب يك گفتمان جامع جهاني است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه آخرين مقاله من بحث احياگري ديني توسط امام خميني(ره) بود كه اين مقاله الان در لندن چاپ مي‌شود، تصريح كرد: من يك اصولگرا هستم ولي اصول‌گراي سياسي و جناحي نيستم، يك اصولگراي انقلابي هستم كه خود را ملتزم به نظام مي‌دانم.
افروغ همچنين در مورد حوادث پس از انتخابات با بيان اينكه اين اغتشاشات اخير نه جوشش مردمي است نه انقلاب مخملي، ادامه داد: اين شلوغي‌ها و تجمعات پس از انتخابات در واقع يك اعتراض است كه محصول فاصله ميان شكاف انتظارات برخي مردم در مورد آرا و نتيجه اعلام شده است و بطور كلي يك واقعيت اجتماعي است.
وي با بيان اينكه بارها از VOA و BBC با من تماس گرفتند كه پاسخي به آنها ندادم، ادامه داد: اعتقاد دارم شيوه اعلام نتايج انتخابات در ايجاد اغتشاشات و ناآرامي‌ها بسيار مهم و تأثيرگذار بود، صبح شنبه شيوه اعلام برخي رسانه‌ها و همچنين اعلام موسوي بسيار نامناسب بود من همان موقع احساس خطر كردم و گفتم كه اين به شورش و اغتشاش مي‌انجامد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.104 seconds.